2.4
Materiální zabezpečení vodní dopravy
Za účelem přepravy osob a nákladů rozdělujeme vodní dopravu na námořní a vnitrozemskou. Infrastrukturu vodní dopravy tvoří:
- vodní cesty,
- lodě,
- přístavy.
Infrastruktura námořní a vnitrozemské vodní dopravy se principiálně neliší. Rozdíl mezi nimi je však zejména ve velikosti plavidel, jejich odolnosti vůči působícím silám a složitosti navigace.
Vodní cesty
Hlavními oblastmi světového oceánu, do nichž je koncentrováno maximální množství námořní dopravy jsou Atlantský, Tichý a Indický oceán, z globálního pohledu má velký význam také oblast Středozemního moře. V rozsáhlém prostoru světového oceánu jsou vymezeny nejintenzivněji používané námořní trasy, které je možné chápat jako poměrně úzké koridory (široké maximálně jen několik kilometrů). V námořní dopravě jsou vodní cesty ovlivňovány především prouděním vody a také přílivem a odlivem.
Jednou z nevýhod vnitrozemské vodní dopravy je její závislost na stavu vodního toku, tj. hloubce vodního toku, šířce vodního toku, kvalitě dna. Vodní doprava České republiky nepatří k významným druhům dopravy. Je to dáno sníženými přírodními podmínkami, tzn. splavností řek, velikostí a objemem vodních ploch apod. Celková délka splavných úseků řek na území České republiky činí necelých 400 km. Ve srovnání s ostatními druhy dopravy, především se silniční dopravou, se jedná o velmi malý rozsah a tím i okrajový význam vodní dopravy v České republice. Provoz na vodních cestách a používání plavidel má, podobně jako provoz na silnicích, zákonem stanovená pravidla. Na jejich dodržování dohlíží Státní plavební správa. Správu vodních cest a jejich rozvoj v České republice zajišťuje Ředitelství vodních cest České republiky. Informace o splavnosti řek, vodních stavech, plavební mapy a statistiky vodní dopravy v České republice nabízí LAVDIS Labsko-vltavský dopravní informační systém.[46] Osobní vodní doprava je také realizována na umělých a přírodních kanálech, na přehradách, rybnících a jezerech.
+
![8. Mapa námořních tras[68]](image/small/img008.png)
Obr. 8. Mapa námořních tras[68]
Lodě
V námořní dopravě se lodě rozdělují podle několika hledisek.
Podle velikosti:
- malé, do cca 500 cestujících,
- střední, od 500 do 1000 cestujících,
- velké, více než 1000 cestujících.
Podle funkce:
- kabotážní (pobřežní plavba),
- výletní,
- k přepravě osob (ferry-boats),
- zaoceánské lodě, používané k vícedenním plavbám, ať už jde o okružní plavby nebo liniová mezikontinentální spojení.
Poznámka
Lodní kajuty jsou obvykle (pokud si cestující nepřiplatí za luxusní apartmá) maličké a úsporně zařízené. Podle Los Angeles Times je průměrná velikost hotelového pokoje třicet metrů čtverečních, kdežto lodní kajuty jsou v průměru víc než třikrát menší. Navíc pokud si cestující vybere vnitřní kajutu, klaustrofobický dojem se zvýší tím, že nebude mít žádné denní světlo. Některé vnitřní kajuty jsou z tohoto důvodu vybaveny virtuálními balkony či okny.[48]
Ve srovnání s námořními plavbami bývají říční lodě menší, přepravují zhruba 100 – 150 cestujících, většinou se plaví pouze ve dne a v rámci itineráře plavby zajišťují exkurze na pobřeží do historicky či kulturně zajímavých míst a měst.[38]
Plavidla vnitrostátní dopravy v České republice podléhají evidenci v plavebním rejstříku (kromě malých plavidel, která jsou evidována v rejstříku malých plavidel). Jedná se o seznam, který je veřejný, ve kterém jsou zapsány rozhodující data o daném plavidle. Je evidován vlastník, provozovatel, poznávací znaky, jméno lodě, druh plavidla, oblast jeho provozu na vodní cestě a účel, pro který je plavidlo určeno, nosnost, dovolený počet cestujících a ostatní základní technické údaje, zástavní právo k plavidlu, datum zápisu a výmazu z plavebního rejstříku.[47]
Přístavy
Přístavy jsou nedílnou součástí vodní dopravy. Obvykle je tvoří terminály (nástupní mola), odbavovací budovy, správní budovy, budovy lodních společností, garáže, sklady, přístupové komunikace. Budují se na pobřeží, v ústí řek.
Základní druhy přístavů
- přístavy obchodní (veřejné) přístavy, kde dochází k nakládce, vykládce, překládce zboží pro různé subjekty, je zde komplexní zabezpečení plavidel.
- Průmyslové přístavy (firemní, soukromé), kde se uskutečňuje přístavná manipulace a obsluha pro vlastníka přístavu, obvykle není přístupný pro jiné subjekty.
- Ochranné přístavy (zimní), plavidla jsou chráněná při extrémních mrazech, při špatném vodním stavu, případně se provádí odstavení lodě při zastavení plavby na vodní cestě.
- Přístavy loděnicové (loděnice), slouží k zabezpečení provozu výrobních nebo opravárenských loděnic. Tyto přístavy jsou vybaveny zařízením pro opravu, výrobu lodí.
- Specializované přístavy, slouží jen pro jeden účel, rekreační, sportovní účel, komoditní účel.
Poznámka
Na řece Labi jsou veřejné přístavy v Kolíně, Mělníku, Lovosicích, Píšťanech, Ústí nad Labem a Děčíně. Na Vltavě se veřejné přístavy nacházejí v Hluboké nad Vltavou a Praze (Smíchov, Libeň, Holešovice). Dále jsou u nás ještě dva veřejné přístavy, v Praze-Radotíně na řece Berounce a v Petrově na řece Moravě. Kromě veřejných přístavů existují tzv. neveřejné přístavy, které mají různá určení, např. služební, obchodní, rekreační, sportovní. Tyto přístavy se nacházejí nejen na řekách, ale i vodních plochách, Brněnské a Vranovské přehradě.