3.1
Incentivní cestovní ruch
Slovo incentivní pochází z latinského slova „incendere“, což znamená povzbudit, motivovat. Jedná se o marketingový nástroj velkých i malých firem. Nejdůležitějším činitelem v pracovním procesu je člověk, a proto je v zájmu podniků, aby své pracovníky vhodným způsobem motivovaly a stimulovaly k dosažení lepších pracovních výkonů.
ICR (Incentivní cestovní ruch) je spojený s pojmem incentivní soutěž, která je pro jeho organizování nevyhnutelná. Incentivní soutěž organizuje podnik v určitém časovém období před účastí nejlepších pracovníků na ICR. Účastníky soutěže jsou pracovníci podniku, z nichž nejúspěšnější jednotlivci jsou odměněni.
Účastníky incentivní soutěže můžeme odměnit:
  • diplomem, veřejným oceněním
  • peněžitou odměnou, na kterou ovšem zaměstnance rychle zapomene
  • anebo incentivním zájezdem, který zůstane v paměti
Ekonomická výhodnost incentivní soutěže
Pokud je soutěž dobře připravena, motivuje většinu pracovníkůdlouhodobě lepším výkonům. Je dobré postupně soutěž vyhodnocovat, odměňovat dílčími odměnami, ale všichni jsou motivováni dlouhodobě hlavní výhrou - zájezdem. Všichni zvýší produktivitu, a přestože hlavní výhra – například exotický zájezd, je finančně nákladný, mělo by se to firmě vyplatit v podobě zvýšené produktivity práce všech zaměstnanců.
Soutěž musí mít stejné podmínky pro všechny účastníky ve své kategorii, nesmí zde být demotivující faktor - např. zvýhodnění starších zaměstnanců - mladí ztratí motivaci, nemají šanci.
Produkt ICR
Produktem ICR není běžný, obyčejný zájezd anebo pobyt, ale musí být něčím výjimečný, případně exkluzivní. Účast na ICR přináší silné zážitky, vzpomínky a prestiž, prostě něco, co se nedá koupit za peníze.
Produkt ICR má své zvláštnosti:
  1. Služby ICR se nenabízejí v katalozích.
  1. Akce ICR musí mít svoji myšlenku – záměr.
  1. Akce ICR musí být vhodné pro vybraný okruh účastníků. Program se připravuje flexibilně s využitím předem známých informací o konkrétních účastnících. Jejich zájmům se přizpůsobují hlavní body programu. Specializované CK zpracovávají nabídku služeb ICR případ po případu, tzn. že není předem vypracovaný program, ale zpracovává se s ohledem na požadavky klientů.
  1. Poskytované služby jsou komplexní a v požadované vysoké kvalitě.
  1. Akce ICR se mohou organizovat jak pro jednotlivce, tak i pro celou skupinu. Klasickou formou je skupinový zájezd - podniky upřednostňují jeho organizování. Individuálním účastníkům se sice splní jejich přání o vysněné dovolené, ale skupinové zájezdy vytvářejí vhodné podmínky pro vzájemnou komunikaci pracovníků s vedením podniku, posilňuje se pocit těsnějšího spojenípodnikem (corporate identity).
  1. Mohou být nabízeny skupinové zájezdy a pobyty s programem spojeným s návštěvou pobočky podniku (u podniků s větší organizační strukturou) v zahraničí a účastníci ICR si podnik prohlédnou a vymění si zkušenosti s kolegy, kteří zde pracují, nebo se zařídí exkurze ve firmě podobného zaměření.
  1. Výška rozpočtu se může velmi lišit, uskutečňují se zájezdy do bližších nebo vzdálenějších míst. Zájezd nemusí být drahý, ale musí být zajímavý.
  1. Produkty ICR se uskutečňují především pro nejlepší zaměstnance firmy, ale mohou to být také firemní obchodní partneři nebo významní zákazníci.