3.1
Incentivní cestovní ruch
Slovo incentivní pochází z latinského slova „incendere“, což znamená povzbudit, motivovat. Jedná se o marketingový nástroj velkých i malých firem. Nejdůležitějším činitelem v pracovním procesu je člověk, a proto je v zájmu podniků, aby své pracovníky vhodným způsobem motivovaly a stimulovaly k dosažení lepších pracovních výkonů.
ICR (Incentivní cestovní ruch) je spojený s pojmem incentivní soutěž, která je pro jeho organizování nevyhnutelná. Incentivní soutěž organizuje podnik v určitém časovém období před účastí nejlepších pracovníků na ICR. Účastníky soutěže jsou pracovníci podniku, z nichž nejúspěšnější jednotlivci jsou odměněni.
Účastníky incentivní soutěže můžeme odměnit:
- diplomem, veřejným oceněním
- peněžitou odměnou, na kterou ovšem zaměstnance rychle zapomene
- anebo incentivním zájezdem, který zůstane v paměti
Ekonomická výhodnost incentivní soutěže
Pokud je soutěž dobře připravena, motivuje většinu pracovníků k dlouhodobě lepším výkonům. Je dobré postupně soutěž vyhodnocovat, odměňovat dílčími odměnami, ale všichni jsou motivováni dlouhodobě hlavní výhrou - zájezdem. Všichni zvýší produktivitu, a přestože hlavní výhra – například exotický zájezd, je finančně nákladný, mělo by se to firmě vyplatit v podobě zvýšené produktivity práce všech zaměstnanců.
Soutěž musí mít stejné podmínky pro všechny účastníky ve své kategorii, nesmí zde být demotivující faktor - např. zvýhodnění starších zaměstnanců - mladí ztratí motivaci, nemají šanci.
Produkt ICR
Produktem ICR není běžný, obyčejný zájezd anebo pobyt, ale musí být něčím výjimečný, případně exkluzivní. Účast na ICR přináší silné zážitky, vzpomínky a prestiž, prostě něco, co se nedá koupit za peníze.
Produkt ICR má své zvláštnosti:
- Služby ICR se nenabízejí v katalozích.
- Akce ICR musí mít svoji myšlenku – záměr.
- Akce ICR musí být vhodné pro vybraný okruh účastníků. Program se připravuje flexibilně s využitím předem známých informací o konkrétních účastnících. Jejich zájmům se přizpůsobují hlavní body programu. Specializované CK zpracovávají nabídku služeb ICR případ po případu, tzn. že není předem vypracovaný program, ale zpracovává se s ohledem na požadavky klientů.
- Poskytované služby jsou komplexní a v požadované vysoké kvalitě.
- Akce ICR se mohou organizovat jak pro jednotlivce, tak i pro celou skupinu. Klasickou formou je skupinový zájezd - podniky upřednostňují jeho organizování. Individuálním účastníkům se sice splní jejich přání o vysněné dovolené, ale skupinové zájezdy vytvářejí vhodné podmínky pro vzájemnou komunikaci pracovníků s vedením podniku, posilňuje se pocit těsnějšího spojení s podnikem (corporate identity).
- Mohou být nabízeny skupinové zájezdy a pobyty s programem spojeným s návštěvou pobočky podniku (u podniků s větší organizační strukturou) v zahraničí a účastníci ICR si podnik prohlédnou a vymění si zkušenosti s kolegy, kteří zde pracují, nebo se zařídí exkurze ve firmě podobného zaměření.
- Výška rozpočtu se může velmi lišit, uskutečňují se zájezdy do bližších nebo vzdálenějších míst. Zájezd nemusí být drahý, ale musí být zajímavý.
- Produkty ICR se uskutečňují především pro nejlepší zaměstnance firmy, ale mohou to být také firemní obchodní partneři nebo významní zákazníci.